Vi i Wicklund-Hansen jobber med rekruttering og har mange års erfaring med å hjelpe bedrifter med å finne den rette kandidaten. Vi vet at et arbeidsmarked i endring trenger gode og moderne ansettelsesprosesser. Vi bruker ulike virkemiddel for å komme i kontakt med kandidater, og verktøy som WIND for å avgjøre om kandidaten vil kunne komplementere ditt team og levere på ønskede parametere.
Tradisjonell rekruttering krever mye tid og ressurser
Jeg vet ikke når du sist søkte på en jobb, men det kan ta rimelig lang tid fra en kandidat ser en annonse til hun/han har levert søknaden sin. En kandidat skal oppdatere CV, skrive et søknadsbrev, sende over karakterer og attester. I tillegg må kandidaten mange ganger opprette en personlig profil i selskapets database. Profilen skal fylles med personlige opplysninger og dokumenter må på nytt lastes opp. Dette kan resultere i at mange potensielle kandidater faller av. Hvorfor skal de bruke timesvis på noe de ikke engang vet om er interessant? Stillingsbeskrivelsen de har lest er jo ofte tilnærmet lik noe de har lest før.
En moderne kandidatreise
Ansettelser koster penger og feilansettelser koster enda mer. Vårt mål er å gjøre en grundig jobb for å øke mulighetene for å treffe på første forsøk. Digitalisering og ny teknologi gjør det mulig å gå vekk fra tradisjonell rekruttering, og skape nye og effektive rekrutteringsprosesser. Dette vil forbedre prosessen både for deg som oppdragsgiver og ikke minst gjøre det enklere for jobbsøkere å vise interesse for en jobb. På denne måten går du ikke glipp av potensielt perfekte kandidater.
Stillingsannonser på kjente plattformer kan gi mange søkere, men kanskje ikke fra kandidater du ønsker deg, og kanskje ikke med ønsket kompetanse. Du risikerer samtidig å nå ut kun til de som er i aktiv jobbsøkermodus og som kanskje er misfornøyd med jobben sin i dag. Kanskje er det sånn at din drømmekandidat trives godt hos sin nåværende arbeidsgiver og derfor ikke vil bruke tid på å søke jobber, en såkalt passiv arbeidssøker.
Fra enkel quiz til et digitalt intervju på få minutter!
Vi har utviklet et nytt rekrutteringsprodukt. Kandidatfangst er et produkt som kan nå ut til både passive og aktive jobbsøkere på en innovativ og annerledes måte i sosiale medier. Slik fungerer det:
Quiz deg til en ny jobb Den første eksponeringen for det som kandidaten enda ikke vet er en stillingsutlysning, foregår gjennom en faglig quiz i sosiale medier. Selve quizen består av 5-10 påstander som gjør at kandidatene selv avslører om de har den kompetansen vi ser etter. Det kan blant annet være spørsmål om utdanning, erfaring og faglige lidenskap. En automatisk score gir umiddelbar kvalifisering til neste nivå.
Spredning av budskapet For å øke relevans i spredning av quizen ber vi selskapets egne ansatte om å spre budskapet om at de skal ansette. Folk stoler på folk de kjenner. Utover dette gjør vi nøye segmentert spredning av quizen gjennom annonsering i sosiale medier.
Personlig og konkret stillingsannonse I neste steg kommer kandidaten til en stillingsannonse - som skal være mer personlig enn den man vanligvis leser på Finn.no eller LinkedIn. By på en smakebit av folka, lokalene og oppgavene som venter. Video og bilder skaper større oppmerksomhet og gir et personlig inntrykk som kan motivere kandidaten til å gå videre i prosessen.
Online intervju på kandidatens premisser Kandidatene som oppfyller kravprofilen får anledning til å booke et videointervju rett i vår digitale kalender - på et tidspunkt som passer dem. I et kort kjemimøte på 20 minutter får de mer info om stillingen og selskapet. Kandidaten gjør en kort introduksjon av seg selv, sin erfaring og motivasjon for jobben. Så får de tilsendt vårt profilskjema og om det fortsatt er en god match, inviterer vi til et mer formelt intervju.
Hvis du skal ansette og syns dette høres ut som en spennende løsning - ta kontakt med oss så forteller vi gjerne mer.
Comentarios