Nylig samlet vi ledere, kunder og samarbeidspartnere til fagseminar hvor tema var “Ledelse i en ny tid”. Etter en veldig annerledes vår og sommer er det et behov for å dele erfaringer, frustrasjoner og tips. Arrangementet forsøkte å speile dette temaet på flere måter. Det ble god stemning, gode diskusjoner og vi satte pris på å møte nye mennesker til vårt ledernettverk. Vi serverte fingermat og deilig drikke til alle gjestene, som vi håper kommer igjen også neste gang.
Olav Nausthaug - dagens huspoet, innledet med sitt dikt fra hjemmekontor, som var ett av mange fantastiske poetiske øyeblikk gjennom ettermiddagen.
Blant våre eksterne foredragsholdere var Kristoffer Omdal, som har skrevet boken “Endringskoden” sammen med Jon Ivar Johansen og flere andre. Jon Ivar har jobbet med adferdsendringer og endringsprosesser i over 35 år og er av mange ansett som en av Norges ledende adferdsvitere. I boken forklarer de hvorfor 50-90 % mislykkes med endringer. Særlig spennende var det å høre Kristoffer beskrive at holdninger og motivasjon utgjør de viktigste faktorene når man skal nå resultater. Å ha nødvendig kunnskap er ikke nok. Litt på spissen: Kunnskap er hva du vet - resultater er konsekvensen av hva du gjør.
Kunnskap utgjør altså en mindre kritisk faktor.
Fra toppidretten ble vi bedre kjent med verdensmester i seiling Mathias Mollatt. Han har blant annet satset i Nacra 17, den raskeste og mest ekstreme klassen i seiling. Vi intervjuet Mathias og det ble en lang og interessant prat. Han fortalte hvordan det er å samhandle i en båt med en hastighet på mer enn 30 knop (ca 55 km/t) der behovet for effektiv dialog i båten er stort og beslutninger må tas raskt. Det kan trekkes mange paralleller til ledelse i næringslivet og idrett på dette nivået. Som i næringslivet, har formell kompetanse og personlige egenskaper mye å si for resultatene. I Mathias’ tilfelle måtte han gjøre noen ganske ekstreme endringer i hvordan han og makker Tiril Bue samhandlet “for båtens beste”.
Daglig leder Bente Kvam Kristoffersen i Kommunikasjonsbyrået Trigger fortalte om viktigheten av å kjenne sine medarbeidere godt, for å kunne lede godt. Hun fortalte også åpenhjertig at det som leder er viktig å kjenne seg selv, for å vite hva du trenger å låne av kompetanse fra de rundt seg. For å lede godt, og for å kjenne sine medarbeidere godt har Trigger i mange år brukt vår metodikk WIND. Med teamets WIND-profiler kan Bente lettere navigere seg frem til den beste måten å lede på, og den beste måten å samhandle med sin ledergruppe. Bente fortalte også hvordan man ved å kjenne hverandre godt, kan skape en åpen tilbakemeldingskultur som ufarliggjør nyttige innspill og kritikk.
Det er en grunn til at byrået både er en ettertraktet arbeidsgiver, vinner nye kunder og har vunnet en mengde priser de siste årene. Vinnerkultur, som i Trigger, er bygges på en god kombinasjon av formell kompetanse og personlige egenskaper.
Et annet kundecase som ble presentert denne ettermiddagen var IT-bedriften Imemo som gjennom bruk av WIND har finjustert måten de møter nye prosjekter på, og økt både kundenes tilfredshet med leveranse, intern trivsel og ikke minst lønnsomhet.
Les mer om WIND her og ta kontakt om du vil høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg til å skape bedre resultater.
Yorumlar