Wicklund-Hansen Int’l AS er kommet godt i gang med 2020 med økende antall oppdrag innenfor organisasjonsutvikling og bemanning. Digital transformasjon pågår i mange bransjer og påvirker faget ledelse generelt, og talent acquisition spesielt. Vi følger tett med på utviklingen!
Lars Kvam Kristoffersen er rådgiver i WHI og har lang erfaring innenfor HR, rekruttering og organisasjonsutvikling. Hvordan har året i WHI begynt, Lars?
Så langt i år har jeg fulgt 2 selskaper til skifteretten og bistått et tech-selskap i en nedbemanningsprosess. Så man kan trygt si at det ikke er enkelt å være entreprenør i Norge. Samtidig ser vi en vedvarende lav arbeidsledighet i landet vårt. Det oppfattes av mange arbeidsgivere som arbeidstakers marked. Med min bakgrunn som markedsfører er det i hvert fall rett å peke på employer-branding som begrep: Mange arbeidstakere er på jakt etter en sjef og et selskap de kan identifisere seg med - ikke bare tjene penger til livets opphold. Mange bransjer opplever sviktende marginer, hvor “the reason why” kan være godt skjult. Se på hva som skjer med varehandelen, sportsbransjen og konkursen til Gresvig. De kunne ikke lenger leve med de fallende marginene. Uten at jeg kjenner denne virksomheten fra innsiden er jeg ganske sikker på at det har vært dårlig stemning internt en stund. Og sviktende evne til å motivere og utvikle kompetansen blant medarbeiderne.
Hvilke trender ser du innenfor ledelse i 2020?
Ja, hvis vi tar den samme sportsbransjen som eksempel er min spådom at det vil vokse frem mer “spennende” konsepter med økt fokus på opplevelse i tiden som kommer. Det vil gavne forbruker som er lei av prisfokus. Årsaken til det er flere. Heldigvis blir forbrukerne stadig mer bevisst bærekraftprinsippene: ferie i nærområder, fokus på sterke naturopplevelser og kunnskap til å mestre omgivelsene. Altså, mer enn bare billige randonee-pakker leter de etter den gode skiopplevelsen. Jobben til de i butikken må være noe mer enn å tømme en container for importerte skipakker. Som arbeidsgiver vil man på tvers av bransjer se dette tydeligere. De i kundefront må fylle en rolle hvor de kan bruke sin kompetanse. En “hensikt” de kan identifisere seg med. Dette forsterkes av infrastruktur, teknologiske muligheter og løse konstellasjoner på arbeidsplassen: Folk jobber mer mobilt, mange jobber mer i prosjektorganisasjoner og er vant til å forvalte frihet på mange plan. For å si det slik: Hyttekontor er et godt og produktivt kontor av og til. Ledere vi møter er mer opptatt av hvordan de kan øke verdiskapingen gjennom å inspirere medarbeidere og i mindre grad gjøre seg avhengig av kontrollmekanismer.
Wicklund-Hansen Int’l AS bygger kompetanse og Lina Nilsson startet som Researcher i januar. Lina hjelper primært våre oppdragsgivere med å finne den rette kandidaten, og våre kandidater med å finne drømmejobben.
Hva er bakgrunnen din, Lina?
Jeg studerer andre året på Kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo, en utdanning jeg er veldig fornøyd med. Jeg interesserer meg mye for mennesker, organisasjonsutvikling og kommunikasjon, og tror funksjonen av disse blir enda viktigere i kunnskapsintensive virksomheter fremover. Før jeg startet i Wicklund-Hansen jobbet jeg 3,5 år i mediebyrå med medieplanlegging for flere store norske merkevarer, noe som har gitt meg bred erfaring innenfor kommersiell kommunikasjon.
Hvorfor hadde du lyst til begynne å jobbe i WHI?
Som nevnt er mennesker og organisasjonsutvikling to ting jeg drives av. Det er områder jeg får jobbe med, og lære mye om her. Som Researcher består en stor del av jobben min å møte mennesker, og lytte til hva de motiveres av, for å kunne tilby dem bedre karrieremuligheter. Samtidig er ansettelsen av nye medarbeidere en krevende prosess for bedrifter. Jeg ønsker å bidra med at både kandidat og arbeidsgiver får en god opplevelse, som leder til økt aktivitet og lønnsomhet i organisasjonen.
Hva liker du best med å jobbe her?
Jobben i WHI gir meg en spennende og variert hverdag. Mye av tiden sitter jeg dypt inne i LinkedIn Recruiter for å finne talenter. Samtidig får jeg mulighet til å delta i mange interessante diskusjoner om hvordan vi bør jobbe for å kunne tilby våre kunder fremtidsrettede tjenester innenfor utvelgelse og utvikling. Sist men ikke minst, får jeg sitte ute hos våre oppdragsgivere og bli kjent med dem, og bransjene de opererer i.
Comments