Fra konflikt til forsoning uten sverdslag

Oppdatert: mai 14

Utgangspunktet er kritisk. En nøkkelmedarbeider med fartstid viser frustrasjon og mistillit til direktøren. Og i dette tilfellet var nok frustrasjonen stor på begge sider. Lysten til «ta bladet fra munn» hadde bygget seg opp gjennom en heftig maildialog gjennom helgen. Et møte var avtalt kl 0900 mandag morgen…

Det er ukjent hvem den kinesiske krigsherre og filosof Sun Tzu var og når han levde. Hans bok “Krigens kunst” antas å være ca. 2500 år gammel. Han inspirer fortsatt ledere verden over. Blant annet ved å påstå at de fleste slag er avgjort før de starter. Den vinner som har studert sin motstander mest og disponert sine armeer klokt.

Direktøren i vår historie gjorde det kloke valget. Hun innså at denne nøkkelpersonen i virksomheten mer enn noe annet ropte på oppmerksomhet fra henne. Hun innså at møtet mandag morgen var med en relasjonsstyrt og emosjonell person som nå følte seg oversett og overflødig. At alle de stygge anklagene og brutale angrepene hun var utsatt for kom fra en frustrert medarbeider.

Mandag morgen opprant. Vår direktør var på nippet til å slenge en skriftlig advarsel på bordet. Besinnet seg og startet møtet med en unnskyldning og et «vi trenger jo hverandre og kan ikke fortsette slik». Responsen var forsonende og umiddelbar. En tåre trillet fra øyekroken.

Fornyet tillit og energi kom på plass. En erfaring rikere og premien var en produktiv uke uten behov for flere oppfølgingssamtaler!