Employer Branding i et “worst case” scenario
top of page

Employer Branding i et “worst case” scenario

Oppdatert: 3. nov. 2022

Både i Europa og Norge begynner næringslivet å kjenne på usikkerhet, på bakgrunn av den makroøkonomiske situasjonen vi står oppe i. Har din organisasjon et bevisst forhold til Employer Branding, brukt ressurser på å styrke deres omdømme som arbeidsgiver, samt ønsker å komme styrket ut gjennom denne perioden? Da bør du lese videre.


"It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you'll do things differently." - Warren Buffet

En kort recap. Employer Branding handler om et selskaps evne til å differensiere og fremme seg som arbeidsgiver til et definert publikum. Det handler om å bygge et inntrykk rundt selskapet som en arbeidsplass til både nåværende og fremtidige ansatte. EB er sammensatt av ulike fordeler som tilbys av en organisasjon for å tiltrekke og beholde ansatte. Det er et langsiktig arbeid, og er like viktig både i gode og dårlige tider.


En tid preget av mindre jobbsikkerhet, og høye forventninger fra leder kan ha negativ innflytelse både på hvordan enkeltindividet presterer, ogmen også organisasjonen som helhet. Nedgangstider er midlertidig, og det er viktig å kontinuerlig jobbe for å beholde flinke ansatte. I tillegg vil det på et tidspunkt være aktuelt rekruttere nye ansatte til organisasjonen igjen, og da er det lurt å være godt posisjonert. Som nevnt i denne artikkelen, er det mange grunner å jobbe med å redusere jobbusikkerhet, og her kan employer branding spille en sentral rolle. Med andre ord blir employer branding enda viktigere nå, og kan bidra til å styrke bedriften gjennom utfordrende tider.


Kanskje budsjettet for employer branding blir redusert, og de vanlige aktivitetene bedriften gjennomfører blir vanskelige å få til - hvis vi tegner et skikkelig mørkt bilde blir det kanskje færre firmaturer, julebord, og sosiale aktiviteter på arbeidsplassen og lavere bonus neste år. Det er kjedelig, men åpner samtidig opp for kreativitet og muligheter for å gjøre mer med mindre. For å gjøre ingenting, er ikke et godt alternativ.


Så hvilke tiltak arbeidsgiver kan iverksette for å opprettholde et sterkt employer brand i nedgangstider, men med en lavere kostnad?

  • Work-life balance: Tilby fleksibel arbeidstid i form av eksempelvis komprimerte arbeidsuker eller redusert arbeidstid. Tiltaket bør være frivillig, hos ansatt og skal ikke fremstå som noe tvunget fra ledelsen og med samme lønn

  • Privatøkonomi: Arbeidsgiver kan tilby opplæring i økonomisk planlegging, eksempelvis knyttet til i form av eksempelvis pensjon og investeringer.

  • Sunn livsstil: Tilby rådgivning rundt en sunnere livsstil, og skape alternativer for fysisk aktivitet sammen med kollegaer, kanskje også i arbeidstiden dersom det er litt mindre å gjøre nå

  • Lavterskel aktiviteter for teamfølelse: Arrangere sammenkomster som organiseres av ansatte for å opprettholde følelsen av tilhørelse og tillit til organisasjonen, det kan enkelt gjøres med færre middel

  • Internkommunikasjon: Å være transparent, og hyppig kommunisere med de ansatte, samt være tilgjengelig for spørsmål i en usikker tid er noe av de aller viktigste - og det koster ikke en krone!


Fire konkrete tiltak en av våre kunder har gjort:

  • “Går trappa fremfor å ta heisen-konkurranse” med 3 lag. De skriver navn og dato på listen som henger mellom 2 etasjer. Månedspremie er Gavekort på Kaffebrenneriet

  • De har leid inn en forbrukerøkonom som har vist hvor mye man kan spare ved å gå til ukesinnkjøp i hjemmet fremfor å handle hver dag

  • Skal ha et foredrag med en kostholdsveileder i desember som over en lunsj skal snakke om “Matglede i den mørke sesongen”

  • Alle som vil jobbe 80% får betalt 90% de neste 6 mnd.

Denne artikkelen er en del av vårt nyhetsbrev. Meld deg på her for seneste nytt innen ledelse og organisasjonsutvikling!


0 kommentarer
bottom of page